This online course is designed to guide you in producing informative podcasts. After completing the course, you will be better equipped to support your students in creating quality podcasts in class. Six modules offer articles, videos, activities, examples, and pedagogical resources to help you complete the tasks.

Throughout this training, you will be invited to reflect, collaborate, create, experiment and share. Your contribution is valuable to the development of your competencies as well as others.


Tags: esl elementary secondary production process podcast audio BaladoWeb
Design Badge Transfer Badge Apply Badge Contribute Badge Discover  Badge

This self-training, which is made up of various activities and reflections related to the Inquiry Process Model, will help you plan a research project, search for the information you need to carry out the project, evaluate the sources of information you find by asking the right questions to assess their reliability and relevance, and use this information responsibly while complying with copyright.


Throughout this self-training, you will be invited to reflect, collaborate, produce, experiment and share. This approach will enable you to develop your skills while helping others do the same.

Duration: 9h



Tags: 1er cycle primaire 2e cycle primaire 3e cycle primaire anglais primaire secondaire media information_literacy critical thinking research
Discover Badge - Information Literacy Apply Badge - Information Literacy Contribute Badge - Information Literacy Design Badge - Information Literacy Transfer Badge - Information Literacy

Cette autoformation vous propose un parcours pour découvrir, s'approprier et expérimenter une démarche de production et de diffusion de balados de type informatif. L’étude du genre, la recherche d’information, l’organisation des idées, la prise de parole, l’enregistrement et la diffusion en sont les étapes principales. Elle s’adresse plus particulièrement à la clientèle du secondaire.



Tags: français secondaire balado BaladoWeb communication orale audio
Appropriation - Produire et diffuser des balados Conception - Produire et diffuser des balados Expérimentation - Produire et diffuser des balados Contribution - Produire et diffuser des balados Découverte - Produire et diffuser des balados

Cette autoformation vous propose un projet interdisciplinaire français et science. Elle vise entre autres à développer les stratégies d’interaction orales et des pratiques collaboratives à mettre en œuvre pour soutenir la démarche d’investigation en science et technologie afin de diffuser des balados dans une exposition 2.0. Elle s’adresse plus particulièrement à la clientèle du primaire.


Tags: 3e cycle primaire chromebook dessin/croquis français géographie/histoire iPad lecture métacognition primaire secondaire tablette
Conception - Communication orale Appropriation - Communication orale Expérimentation - Communication orale Découverte - Communication orale Contribution - Communication orale
Durée : 6 h à 8 h

Cette autoformation vous propose un projet interdisciplinaire français et science.  Elle met de l'avant la démarche d’investigation en science et technologie afin de diffuser des balados dans une exposition 2.0.  Elle s'adresse à la clientèle du 3e cycle du primaire et du secondaire.



Tags: 3e cycle primaire chromebook dessin/croquis français iPad lecture métacognition primaire secondaire tablette
Appropriation - Science Conception - Science Expérimentation - Science Contribution - science Découverte - Science
Durée : 6 h à 8 h

Dans cette autoformation, nous vous proposons des activités et des réflexions en lien avec le processus de recherche et de traitement de l’information. 

Elle vous permettra de bien planifier un travail de recherche, de cibler les meilleurs outils de recherche pour trouver l’information adéquate, d’analyser les sources d’informations en se posant les bonnes questions pour déterminer la fiabilité et la pertinence des sources afin de les utiliser de manière éthique tout en respectant les droits d’auteur. 



Tags: 2e cycle primaire 3e cycle primaire FGA secondaire nouveau
Découverte - Compétences informationnelles Appropriation - Compétences informationnelles Conception - Compétences informationnelles Expérimentation - Compétences informationnelles Contribution - Compétences informationnelles

Cette autoformation présente différentes stratégies d’activation des connaissances et des pistes pédagogiques pertinentes à exploiter à l’aide du numérique.

Au menu, quatre modules composés de vidéos, de courts textes, d’activités, de ressources éducatives et d’exemples issues de la pratique pour vous aider à relever les défis proposés. À la fin du parcours, vous devriez être en mesure de répondre à la question : Comment m’assurer que mes élèves fassent des liens entre ce qu’ils connaissent déjà et ce qu’ils apprennent chaque jour ?



Tags: 2e cycle primaire 3e cycle primaire FGA français lecture métacognition secondaire nouveau adaptation scolaire ilss écriture communication orale
Découverte - Activation des connaissances Appropriation - Activation des connaissances Expérimentation - Activation des connaissances Conception - Activation des connaissances
Durée : 10 h

Dans cette autoformation, nous vous proposons des activités et des réflexions portant sur la multimodalité.

Elle vous permettra de constater que la littératie n'est plus désormais que textuelle, elle est bonifiée par divers modes (images, sons, mouvement, etc.). C'est pourquoi il s'avère important de développer des connaissances et des stratégies  pour mieux comprendre le message de l'auteur ou de l'autrice ayant opté pour l'un des genres numériques qui inondent l'environnement médiatique des élèves (livres numériques, balados, blogues...)

Tout au long de la formation, vous serez invités à réfléchir, à collaborer, à produire, à expérimenter et à partager. Cette contribution est précieuse tant pour le développement de vos compétences que celles des autres.


Tags: 2e cycle primaire 3e cycle primaire français lecture métacognition primaire réalité virtuelle secondaire
Découverte - multimodalité Conception - multimodalité Expérimentation - multimodalité Contribution - multimodalité Appropriation - multimodalité
Durée : 10 h

The intention of this online course is to present different ways to integrate ICTs to your learning activities. This course provides different examples, tutorials with free tools that can be used on all devices according to your learning intentions and competencies developed. You will also learn how to organize your classroom,  technological tools and activities according to your situation and needs. Integrating technology to your class doesn’t have to be complex but it needs to suit the learning intentions.

After completing this course, you will have a knowledge of various technological tools you could use in many learning contexts with students. After creating activities and trying them with students, you will reflect on your practice. If you wish to earn a badge, you will complete assignments in various activities and course monitors will award them once all the conditions are met.


Tags: 1er cycle primaire 2e cycle primaire 3e cycle primaire anglais Flotte d'appareils iPad PAN primaire secondaire
Discover Apply Design Transfer
Durée : 10 à 15 h

This online course is intended to support English as a second language teachers in the integration of technology in vocabulary building.

With the Digital Action Plan in Education and Higher Education, announced on May 30, 2018, teachers will now have more access to technology in the classroom. The plan d’action numérique gave flexibility to each school in the choice of the devices to purchase and English as a second language teachers will therefore have access to different types of devices like tablets or portable computer. That is why we have chosen to present tools that can be used on all devices and are at low or no cost to users.

The objective of this course is not to teach the importance of vocabulary building since ESL teachers already value and use vocabulary building and strategies in their classroom but to integrate technology when it brings added value to their lesson.


Tags: 1er cycle primaire 2e cycle primaire 3e cycle primaire anglais Flotte d'appareils PAN primaire secondaire
Vocabulary Building - Discover Vocabulary Building - Apply Vocabulary Building - Design Vocabulary Building - Transfer Vocabulary Building - Contribute
Durée : 5 h